Bloggning med vänstern!

Nu är det en månad sedan jag ramlade och slog i min hand. Kände direkt att att det gjorde väldigt ont och så kunde jag inte röra mitt lillfinger.
Dröjde dock över 12 timmar innan svullnaden började komma och handen började bli blåaktig. Då förstod jag att jag borde åka till akuten och kolla hur illa det var!
 
Efter att ha röntgat fingret fick jag vänta i flera timmar innan beskedet kom: brutet finger som dessutom hade hamnat i fel läge :( Okej jag hade ont, man trodde inte att det var brutet!
Fick en gipsskena direkt och fick åka hem för att återkomma dagen därpå då jag skulle få träffa en läkare på handkirurgen och besluta om hur operationen skulle gå till.
Beslutet blev att jag skulle få sövas, skönt att slippa vara vaken under operationen!
 
Efter det fick jag vänta i en vecka på operationen då det var helgdagar och de bara tog de mest akuta fall vilket jag kan förstå men det var jobbigt att vänta på operation då jag hade så ont!
Innan jag skulle sövas så fick jag något starkt smärtstillande och lugnande sen minns jag inget mer utan vaknade upp på uppvaket med en ny gipsskena och så hörde jag att någon sa att allt hade gått bra! Skönt att det hade gjort det!
Dagarna efter operationen var inte roliga då smärtan var hög! Att sova med gips var inte det lättaste heller då jag vaknade så fort jag rörde på armen och detta gjorde att jag var väldigt trött!
 
Sammanlagt så hade jag gips i fyra veckor och första veckorna var hemska då jag inte alls är van att göra allt med en hand och definitivt inte med vänster hand då jag är högerhänt!
Måste dock säga att man vänjer sig snabbt och det går bättre och bättre!
Mitt tålamod har verkligen prövats dessa veckor kan jag säga. Frustationen som uppstår när man inte klarar av vissa saker är inte rolig kan jag lova!
Har lyckats lära mig att göra det mesta med en hand. Några saker som är riktigt svåra att göra är att diska, dammsuga, ta på BH:n, öppna burkar och flaskor, skriva och knyta skor.
Som tur är har jag fått mycket hjälp både av min älskling och min familj!
Lyd ett gott råd från mig: träna upp den hand du normalt sett inte använder för någon dag kanske du får användning för det och då är det bra att kunna!!
 
Nu är gipset äntligen borta vilket känns bra men det var en ganska obehaglig känsla då de tog bort det! 
Har kvar stift i fingret som sitter där som stöd. Blir av med dem om ytterligare några veckor.
Benet i fingret hade inte läkt än utan är fortfarande av så jag har fortfarande ont, det är dock inte en lika akut smärta som när det precis hade hänt.
Har fått en plastskena som stöd för lillfingret så jag kan börja röra de andra fingrarna! Usch så stela de var då jag blev av med gipset. Kunde knappt röra dem alls. Tränar upp rörligheten i dem varje dag så sakta men säkert går det åt rätt håll :)
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Bra skrivet min älskling är bara och kämpa på